Top up ilmu


Assalamualaikum ...

Seperti biasa rutin jumaat maq sekarang ini, pergi ke kelas fardu ain . Selain dapat jumpa masyarakat setempat , berkenalan dengan wanita lain di kawasan sekitar , sedikit sebanyak dapat juga tambah ilmu yang dulu dulu belajar tapi tak fokus sangat.Sekolah agama sampai darjah 5 je , darjah 6 dah malas.

Menuntut ilmu itu wajib bagi tiap umat islam. Semakin banyak kita belajar , semakin banyak yang kita tak tahu dan semakin banyak yang kita terasa ingin nak tahu.

Tetapi bila kawan kawan lain  sedang fokus pada penerangan ustaz , kita tak perlulah banyak soal jawab ,banyak bertanya , kerana ini boleh mengganggu fokus jemaah lain yang sedang khusuk mendengar dan fokus ustaz yang sedang gigih menerangkan.Khidmat pengajar adalah berbayar dan masa adalah sangat terhad . Boleh jadi nanti , soalan soalan anda bakal membazirkan masa kawan kawan lain. Kalau nak bertanya , ambil satu masa yang khas untuk bersoal jawab.

Mudahkan ?

Maq belajar ilmu apa je maq kat situ ?

Selain belajar tafsiran alQuran , maq juga belajar perihal solat wajib dan solat sunat dengan lebih terperinci , perihal pengurusan jenazah , pengkebumian dan beberapa lagi bahagian yang membabitkan kehidupan ,amalan dan iman harian kita.

Antara kitab yang Ustaz kami rujuk



Walaupun masa terlalu singkat , syukur alhamdulillah , setakat ini banyak persoalan yang menjadi keraguan telah terjawab.

Untuk persoalan orang perempuan boleh ke pergi ke acara pengkebumian jenazah ? Ini penjelasan ustaz,

🍏Kebumikan jenazah adalah fardhu kifayah yang dilakukan oleh orang lelaki BUKAN orang perempuan .

🍏Orang perempuan HARAM kekubur ketika proses pengkebumian berlangsung kerana mengelakkan fitnah tetapi dibenarkan pergi apabila semua orang lelaki sudah balik. Kata ustaz lagi , masa tu ,nak tidur atas kubur pun takpa . Nak mengaji Quran sampai khatam pun boleh . 😊

Dan dua penjelasan  yang diatas adalah dari fahaman Mazhab Shafie . Pegangan umat islam Malaysia .

Apa pun  jika ada kesilapan pada ayat maq ini, sila tegur dan beri tunjuk ajar , kerana  ..

"Buah cempedak diluar pagar , emak budak sedang belajar "

πŸ™ˆ eh , maq dah macam buah cempedak la pulak ya ..huhu

Wa allahu alam..

Comments