Top up ilmu


Assalamualaikum ...

Seperti biasa rutin jumaat maq sekarang ini, pergi ke kelas fardu ain . Selain dapat jumpa masyarakat setempat , berkenalan dengan wanita lain di kawasan sekitar , sedikit sebanyak dapat juga tambah ilmu yang dulu dulu belajar tapi tak fokus sangat.Sekolah agama sampai darjah 5 je , darjah 6 dah malas.

Menuntut ilmu itu wajib bagi tiap umat islam. Semakin banyak kita belajar , semakin banyak yang kita tak tahu dan semakin banyak yang kita terasa ingin nak tahu.

Tetapi bila kawan kawan lain  sedang fokus pada penerangan ustaz , kita tak perlulah banyak soal jawab ,banyak bertanya , kerana ini boleh mengganggu fokus jemaah lain yang sedang khusuk mendengar dan fokus ustaz yang sedang gigih menerangkan.Khidmat pengajar adalah berbayar dan masa adalah sangat terhad . Boleh jadi nanti , soalan soalan anda bakal membazirkan masa kawan kawan lain. Kalau nak bertanya , ambil satu masa yang khas untuk bersoal jawab.

Mudahkan ?

Maq belajar ilmu apa je maq kat situ ?

Selain belajar tafsiran alQuran , maq juga belajar perihal solat wajib dan solat sunat dengan lebih terperinci , perihal pengurusan jenazah , pengkebumian dan beberapa lagi bahagian yang membabitkan kehidupan ,amalan dan iman harian kita.

Antara kitab yang Ustaz kami rujuk



Walaupun masa terlalu singkat , syukur alhamdulillah , setakat ini banyak persoalan yang menjadi keraguan telah terjawab.

Untuk persoalan orang perempuan boleh ke pergi ke acara pengkebumian jenazah ? Ini penjelasan ustaz,

🍏Kebumikan jenazah adalah fardhu kifayah yang dilakukan oleh orang lelaki BUKAN orang perempuan .

🍏Orang perempuan HARAM kekubur ketika proses pengkebumian berlangsung kerana mengelakkan fitnah tetapi dibenarkan pergi apabila semua orang lelaki sudah balik. Kata ustaz lagi , masa tu ,nak tidur atas kubur pun takpa . Nak mengaji Quran sampai khatam pun boleh . 😊

Dan dua penjelasan  yang diatas adalah dari fahaman Mazhab Shafie . Pegangan umat islam Malaysia .

Apa pun  jika ada kesilapan pada ayat maq ini, sila tegur dan beri tunjuk ajar , kerana  ..

"Buah cempedak diluar pagar , emak budak sedang belajar "

πŸ™ˆ eh , maq dah macam buah cempedak la pulak ya ..huhu

Wa allahu alam..

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi