30.3.17

Suami penyayang


Assalamualaikum..




Pukul 12 tengahari !

Apakah ada para suami diluar sana yang terfikir fikir , anak anak dan isterinya dah makan ke belum saat ini.  Makan apa je untuk alas perut hari ini? Kalau si emaknya berpuasa sunat khamis , anak anak makannya apa?

Pernah kah juga mereka terfikir , tadi sebelum keluar mencari rezeki , ada buka peti ais tak? Lauk apa kah yang boleh dimasak untuk keluarga hari ini? Untuk makan malam ini ? Jika tak ada apa didalam stock beku , ada tak anda ( suami ) hulurkan duit untuk isteri belanja ? Tepuk dada , buka wallet .

Ada sesetengah suami dia tak fikir itu semua . Pada dia isteri dia dah sangat cukup bagus urus rumah tangga milik mereka . Boleh berkerja , boleh urus anak anak yang masih kecil , boleh beli barang dapur pakai duit gaji sendiri , boleh main kutu untuk buat persiapan hari raya nanti , boleh jaga makan minum keluarga , boleh bantu besarkan anak anak dengan berkongsi pendapatan bersama. Boleh jugak hulur duit saku kat orang tua kat kampung. Si suami tahunya apa ?


" Sayang .. pandai pandai awaklah urus rumahtangga kita , saya keluar cari rezeki ni. Pergi pagi , petang saya balik , saya nak , awak pergi kerja nanti jangan pulak main mata , bila balik nanti , awak kemas lah rumah kita ,anak anak siapkan mandi , awak pun kenalah comel dan wangi kan diri , kain baju nanti dicuci , lagi bagus  sudah bersusun dilipat rapi , atas meja mestilah dah ada lauk dan nasi , saya penat keluar kerja..balik saya nak makan , saya nak rehat badan ...awak dan anak anak jangan kacau ya? "

Sweet tak  dapat suami macamni ? Dia seorang suami yang penyayang. Dia sangat perihatin pada tugas dan tanggungjawab isteri dia . Tapi dia tersorok tanggungjawab  yang seharusnya jadi hak dia sebagai ketua keluarga . ceeeeh ! Gelas sebijik pun dia susah nak cuci , masih mahu lagi suruh si isteri menaburkan jasa bakti.

Payahnya nak cari suami yang nak ucap kata kata " terima kasih" kat isterinya. Terima kasih kat insan  yang dah sama sama hidup susah dulu dulu , yang sama sama berusaha nak majukan taraf hidup keluarga. Kenapa ya?

Andai anda sudi , cuba ingatkan semula , agaknya bilakah tarikh akhir anda ucap terima kasih buat isteri anda wahai suami yang penyayang ?? Hehhee semua jawapannya ada padamu ..

Nota maQ : copypaste ayat seorang sahabat sekolah , katanya ..

" Andai kita tahu betapa banyak aib kita Allah tutup, tak mampu kita berjalan dimuka bumi dengan kemegahan dan keangkuhan, semua pinjaman Allah yg kita dustakan nikmatNya. "

Waallah hualam..

No comments: