Hati seorang ibu , jiwa seorang ayah

Assalamualaikum

Alhamdulillah , harini 2 orang lagi sahabat sekolah menengah maq telah selamat menerima menantu. Keduanya dapat menantu perempuan ! Seorang sahabat berada di Kuala Lumpur , manakala seorang sahabat lagi berada di Johor. Tahniah !

Image result for bunga pengantin
gambar dari google

Amat ketara perbezaannya apabila orang lelaki dengan orang perempuan ni kahwinkan anak . Jika kita lihat bapak pengantin bila anak dah selamat dinikahkan dengan isterinya , dia dah boleh senyum tenang. Dia dah mula rasa lega. Biarpun dalam hati ada sediki terasa sikit sayu mungkin , namun dia anggap hal tu seakan biasa. Ditepisnya kesedihan tu jejauh. Berbeza dengan situasi seorang perempuan bila mana anaknya selamat dinikahkan dengan pilihan hatinya , hati sayu si ibu itu dua tiga hari belum tentu pulih lagi. Malahan makan bulan !

 Jangan kata anak orang lain , situasi yang serupa maq dah alami , saat anak dinikahkan dengan suaminya tempohari , maq dah sebak sayu ,pilu hiba , sedangkan ayahnya rileks je. Situasi pilu akan jadi makin sayu bila kita dah melepaskan dia kepada keluarga lain. Walaupun dekat je tempat tinggal mereka ,bila duduk sorang sorang mesti terasa sunyi, sayu dan akhirnya sebak ..

Naluri seorang ayah tidak setanding ibunya, itulah hakikatnya. Mungkin macam pelik bila seorang ayah asyik nak menangis je , ye tak ? kalau ibunya tu macam sweet je , sikit sikit lap airmata , sikit sikit sebak sayu tapi tetap mampu ukir senyuman , hehe nampak makin comel.

Apapun keadannya , dalam syukurnya hati seorang ibu dan seorang ayah yang terima menantu , dia tetap rasa antara mereka sudah berkongsi kesayangan .. adeh terasa sebaklah pulak .



Image result for cincin pengantin
gambar dari google



Nota maq :  bila kita dah selamat menguruskan pembinaan masjid untuk anak anak , makanya  kita dah berjaya selamatkan mereka dari kencah maksiat yang di ketuai oleh saitan saitan nirrojim. Alhamdulillah .

Comments