Solat Tarawih dan Wanita


Assalamualaikum.


WANITA SOLAT SUNAT TARAWIH DI RUMAH LEBIH AFDHAL.

Wanita sebenarnya tidak digalakkan untuk bersolat jemaah di surau atau masjid.orang perempuan lebih afdal solat di rumah dan pahalanya adalah lebih besar.

Selain menghindar diri dari fitnah, wanita yang solat di rumah dapat berehat rehat di dalam melakukan ibadah solat sunat seperti sunat terawih. Sangat bersesuaian dengan diri mereka yang sudah keletihan menguruskan rumah dan keluarga.

Bayangkan solat sunat terawih yang dikerjakan di surau atau masjid dilakukan tanpa rehat, kadang kadang laju..

Selalunya kita buat sunat terawih 10 rakaat dengan 5 salam dan diikuti dengan witir 3 rakaat 2 salam. Kalau buat kat rumah, buat 4 rakaat lepas tu boleh rehat rehat sekejap. Katala kita nak tengok Ustaz Don sekejap, lepas tu sambung lagi untuk menghabiskan lagi 6 rakaat. Lapar la pulak, berhenti makan sekejap lepas tu sambung witir 3 rakaat..

Tetapi kalau dah bagi duduk, rasanya boleh direct habiskan jer 13 rakaat solat sunat tu.. takat 23 pun boleh. sangatlah berehatnya. jadi takda alasan penat.. kan kan..bagi yang ada anak kecil.kasi mereka tidur dahulu. Jadi bolehla kita buat solat sunat tu.


Terimakasih Ustazah diatas ilmunya.



Nota maq : Macam biasalah , ayat semua copypaste haha Maaf ya dah lewat malam ni idea dah beku , aduh

Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi