20.7.17

Bila Encik Suami sembang pasal Syurga dunia

Assalamualaikum.

Idea ni lama dah maq simpan sebagai draf. Harini disebabkan ada masa terluang, draf dah boleh buat entri.

Tajuk atas ? Haa pertama kali bila encik suami beri pendapat berdasarkan "pandangan mata seorang lelaki" huhuhu memang dasyat. Selama ni maq memang tak terfikir beliau boleh nampak sejauh itu.

Soalan yang maq ajukan kat beliau ialah  :

Apa itu syurga dunia?

Jawapan encik suami : Anda ada anak anak , anda ada pasangan yang setia dan anda ada rumah yg bersih ? Dan walaupun anda berada dirumah buruk , atau rumah yang diperbuat dari kotak kotak atau bahan buangan sekali pun ,itulah "syurga dunia" anda yang sebenarnya.

Apa guna rumah besar jika anak anak menjauhkan diri ? susah nak balik jengok orangtuanya?

Apa guna rumah cantik dan mewah jika masing masing hanya uruskan hal masing masing dalam bilik masing masing? Kurang berinteraksi antara satu sama lain.

Apa guna penampilan diri cantik molek bak artis terkenal kalau rumah anda berbau pasar ikan?

Apa guna pakai barang barang branded lepastu post kat instagram tapi kain baju tak berlipat kat atas sofa berhari hari?

Adeh hahaha , statement yang buat maq terasa pedih disudut hati dan sanubari.  Tapi bila fikir balik, betul juga bila beliau kata rumah kita itulah syurga dunia kita.

Dalam rumah itulah kita didik anak anak, jaga makan pakai mereka, jaga kebersihan mereka ,jaga semua hal hal mereka. Gelak tangis manja mereka disamping kita amat beri makna.

Dalam rumah itulah kita doa yang baik baik untuk ahli keluarga. Supaya anak anak senantiasa ikut perintah Allah, menjadi anak soleh dan solehah. Berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat. Ya hanya doa yang baik baik , yang indah indah.

Dalam rumah itulah juga kita mohon macam macam kat Allah , kita mohon limpahan rezeki yang halal, mohon mati dalam iman, mohon ampun kan dosa dosa yang sengaja atau pun tak sengaja .

Dan dalam rumah itu juga kita disambungkan sehari demi sehari dengan usia yang bermanfaat. Hari kesehari kita ditajamkan minda untuk berbuat baik sesama insan.

Kesimpulannya kenapa kita boleh berusaha untuk diri kita tetapi kita tak mampu nak berusaha untuk syurga dunia dirumah kita sendiri?

Ada orang anggap , alahai makcik, rumah sewa je kot kami duduk ni ,  lainlah rumah sendiri nanti, haa kalah rumah PM kat Puterajaya tu nanti saya jaga.

Hehehe sementara anda nak dapat rumah macam rumah PM tu , ada baik anda bersihkan dulu persekitaran rumah sewa anda yang anda duduk sekarang ,baik luar mahu pun dalam rumah. Ada macam macam kemungkinan boleh berlaku jika rumah tidak dijaga .

Lagi pun tidakkah kita sedari bahawa , rumah sewa itu ada pemiliknya , bagaimana anda rasa bila anda berada dalam situasi tuan rumah tersebut , dan tuan rumah pulak berperangai pengotor macam anda?

Dan yang paling maq ngeri , tempat kotor adalah kawasan kegemaran puak shaiton. Nauzubillahiminzaliq . Sama sama lah kita beringat akan hal itu ya. Maq pun bukan pembersih sangat orangnya. Maq ngaku kok.. Sebab tu maq sentap dengan statement encik suami tu.

Jadi , jika anda dapat tahu bahawa encik suami maq seorang yang memang suka mengemas rumah bila hari offday beliau , haa pasti anda dah ada jawapannya dalam entri kali ini. Beliau sebenarnya sedang berusaha menjaga " syurga dunia"  milik beliau ketika itu.

Alhamdulillah.

Pernah maq ajukan soalan : bukankah beristeri baru itu merupakan antara nikmat syurga didunia? Ini jawapan encik suami :

" tak payah nak peningkan kepala lagi ,nak berbini dua atau berbini muda. Mereka tu lebih nambah pening kat kepala dan poket adalah. Pening yang ada ni pun kejap kejap datang ,kejap kejap datang " . Aduhh..

Maq : hahahaha terkena lagi sebiji , Uishh terasa tau ai ! *sambil bangkit , cari minyak angin, yang  nak disapu kat kepala beliau*

bak kata kata dalam lagu Dato Sri Vida

"i am me "  😂😂😂

i am me,
i am pretty,
i am biyutipul,
i aspire ur desire
aum cayam cayam cayam muahx
Meowww ~ 🙈




Nota maq : harap sangat dapat melihat dan merasai keindahan syurga diakhirat nanti bersama dengan anak anak , suami dan semua umat Muhamad , SubahAllah..

No comments: