20.7.17

Hati hati sebab semuanya bersebab


Assalamualaikum.
Alhamdulillah ,ucapkan syukur jika anda masih ada semua yang dimiliki sejak semalam. Kesihatan yang baik , usia yang bermanfaat , ingatan yang masih kuat . Semua itu adalah rezeki yang tak semua orang dapat .Termasuk juga rezeki pada keluarga yang menyayangi serta anak anak yang mengikut kata.

Terima kasih Allah...

Anak anak merupakan satu satunya harta maq. Sejak lahir kedunia ini ,maq memang tak ada benda yang boleh dibuat harta. Rumah? Takda.. Kereta? Takda.. Wang simpanan berjuta? Takda.. Ya ,hanya ada anak anak . Mereka lah yang bakal maq bawa sampai akhirat nanti.

Terima kasih sekali lagi Allah...

Bila si anak sulong sudah berkahwin , lega dah hati orang tua ini . Amanah Allah untuk ayahnya sudah berganti tangan kepada hak suaminya.

Tapi jangan lupa , doa kedua orang tua masih sangat diperlukan selagi hayat masih ada , walaupun sudah berkahwin atau dah bercucu sekali pun , jika orang tua kita masih hidup, doa mereka masih berharga.

Dan bagi anak anak pula , surah Alfatihah yang 7ayat itu yang dibacakan setiap pagi lepas solat subuh , merupakan hadiah paling bermakna buat ibubapa kita yang tiada ternilai. Malahan mungkin lebih bernilai dari alaun bulanan rm700.00 atau rm7000.00 yang  anda beri tiap bulan kepada mereka.

Hanya Allah yang lebih mengetahui.

Kata Dato Dr Fadzilah Kamsah , anak adalah duta ibubapa. Bila anak buat baik ,orang akan sebut " anak si polan tu dah buat baik " dan bila anak buat nakal , orang akan sebut juga "anak si polan tu nakalnya , ya ampun" .

Tapi biasanya buat baik 10 kali orang takkan cakap ,buat nakal sekali sudah dikata orang. Lagi lagi zaman canggih sekarang ni , 2minit berlaku , terus jadi viral , Allah hu ... Nak ubah macamana lagi kan , dah memang itu reality kehidupannya sejak dulu.

Sebagai seorang anak dan yang mempunyai anak. Didiklah minda anak sebaik mampu , supaya bila mereka besar nanti, dia tak menyusahkan orang lain. Dalam maksud maq kali ini ? Hmm entahlah naaak , faham faham sendiri sudahlah. Malas nak taip detail sebab nanti ada pulak yang terasa.

                    Gambar sebagai hiasan

Dengan erti lain, selain anak menjadi duta ibubapa , anak juga adalah cermin diri ibubapa. Jangan salahkan anak kalau dia lupa kat kita ( ibubapanya ) kalau kita sendiri pun berapakali je buat baik kat ibubapa kita. Janganlah kita tolong orangtua kita kerana terpaksa atau disebabkan hajat hajat tertentu. Biarpun orangtua tu tak perasan atas baik ada makna anda ,mungkin ada "orang tua" lain yang perasan. Tapi mereka buat buat tak perasan.  Bak kata lirik lagu legend ni :

🎶Ada mata pandang
🎶Ada telinga dengar
🎶Ada mulut diam

Nota maq :
Ada blog log in,
Ada data online ,
Ada idea menaip! 👍🎶






No comments: