Kad kena telan mesin Atm


Assalamualaikum.

Alhamdulillah , hari ini hari Jumaat , dan maq cuti? Ya, pastinya cuti.  Awal pagi encik suami dah berkerut dahi sebab kad bank beliau kena telan dengan mesin atm.

Maq : apaaaa ? Mesin telan kad bank abang?

Encik suami : ha ah , mesin tu nakal.

Encik suami bersuara perlahan . Heeeee dia  nakal dia tak fikir pulak ya?

Okey ,nak jadikan cerita , pukul 9pagi kami ( maq dan encik suami) pergilah ke bank yang nakal itu. Rupanya bukan kad encik suami jek kena telan, kad dia , dia , dia pun kena . Maq kira kira dalam 5/6 orang dah terima nasib yang sama pagi ni . Huhu tragedi Jumaat betul lah.



Untuk selesaikan masaalah ini , pertama , encik suami ke kaunter nombor 8 . Bila aduan dibuat , maq tengok jam , tengok pegawai bank tu , tengok jam lagi , tengok encik suami , akhirnya dalam 15 minit selesai.Hee kes wife over thinking kah ini ?


Maq : dapat ke  ambil kad dalam mesin tu, bang ?

Encik suami : kalau nak tunggu orang yang bertanggungjawab buka mesin tu , mahu mahu minggu depan abang baru dapat kad tu.

Maq : dah tu abang  nak buat apa?

Encik suami : buat kad baru ,kad dalam mesin tu bank dah block .

Maq : kena bayar ?

Encik suami : biasalah , kena bayar rm 12 .

Maq : wah , kalau 10 orang kena macam ni , dah rm 120 bank dapat ?

Haha maq sekali lagi ' over thinking' .

Encik suami : kena bayar sebab buat kad ,kalau nak tunggu minggu depan , tak payah bayar apa apa .

Maq : oh macam tu ya .. ( sambil jeling kaunter nombor 8 yang tak bersalah apa apa tu )

Lima minit tunggu , akhirnya encik suami dah boleh keluarkan duit beliau yang tersangkut tadi. Alhamdulillah . Tapi bukan dimesin yang rosak tu ya , dimesin lain lah hehehe .

Kalau anda perasan ,kat kaunter nombor 8 tu ,pelanggannya seorang perempuan yang juga senasib dengan encik suami. Dia lagi banyak nak kena buat sebab dia pengguna kad Maybank tetapi kad kena telan dimesin Ambank. Kesian tau , dia nak balik kampung ,urgent katanya. Nak bagi emak dia duit ,tapi kena pulak kes macam tu. Maq cuba tenangkan beliau, kata maq :

 " sabar ya ,mungkin ada hikmahnya apa yang berlaku pagi pagi Jumaat yang indah ini , insha Allah , duit awak kat dalam tu selamat..."


Dan dia tersenyum sambil pandang tepat ke muka maq. Tapi ,hati dia maq tak tahu ,mungkin saja dia terkilan sebab tak dapat balik kampung jumpa emaknya dan tak dapat nak bagikan duit belanja untuk emaknya pada hari Jumaat kali ini . Allah hu ..

"Rosak" dan telah telan banyak kad hari ini.

Maq cuba untuk bayangkan kalau orang yang sedang memerlukan duit sangat sangat masa tu , tapi kad kredit kena telan oleh mesin Atm yang rosak , dan dia cuma ada duit dalam Kad bank tu aja ! Bagaimanakah kesudahan nya kalau alasannya dia kena tunggu "orang yang uruskan mesin" tu datang, kemudian baru boleh dapat kad ? Adeh , takda cara lain kah?

Nota maq : Maha suci Allah yang mentadbirkan sekelian alam. Amalkan doa tiap awal pagi, sebelum mulakan tugas harian, mohon tiap urusan dipermudahkan.

Insha Allah dengan izinNya.



Comments

Popular posts from this blog

Kisah barang kemas

Cara geledah blog maq

Kau lah bidadari ,kau lah srikandi